مرور روزنامه های کابل
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

دوشنبه 09 – اگست

 

روزنامه اراده در مطلبی از وضعیت دشوار و پیچیده کنونی در افغانستان سخن زده و خواستار رسیده گی به این وضعیت گردیده است.

این روزنامه به نقل از سیاستمداران آلمانی نوشته است که وضعیت در افغانستان همچنان پیچیده و خطرناک است.

اراده در ادامه با اشاره به حادثه کشته شدن کارمندان صحی خارجی و افغان نوشته است که باید برای برقراری ثبات در افغانستان تلاشهای بیشتری صورت گیرد.

روزنامه درسرمقاله خود درمورد تلاشهای صلح در افغانستان تبصره کرده و این تلاشها را از ابعاد مختلف به بررسی گرفته است.

این روزنامه گفته است، با آنکه تلاشهای زیادی در زمینه استقرار صلح و کشاندن مخالفین به این پروسه صورت می گیرد، اما بسیاری از شیوه های که در این راستا مورد استفاده قرار می گیرد، چندان امیدوار کننده نیست.

 

روزنامه دولتی انیس خبر داده است که با توجه به وضعیت کنونی امنیتی در افغانستان و رخداد های اخیر در این کشور، رئیس جمهور کرزی با شماری از اعضای کابینه و متخصصین امور نظامی وضعیت امنیتی افغانستان را مورد بررسی قرار داده است.

روزنامه گفته است که مسایل مهم وابسته به امنیت در حضور قوماندان عمومی نیروهای بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

روزنامه درسرمقاله شماره امروز خود به مسئله اهمیت اقتصادی اجلاس سه جانبه افغانستان، ایران و تاجکستان توجه کرده است.

این روزنامه گفته است که سه کشور همسایه می توانند از فرصت های موجود اقتصادی و ترانزیتی به طور درستی استفاده کرده و در نتیجه رونق اقتصادی در این سه کشور به وجود آید.

 

روزنامه خدمتگار با توجه به کشته شدن ده کارمند صحی در بدخشان ، خواسته است تا با امداد رسانان در کشور برخورد سیاسی صورت نگیرد.

این روزنامه گفته است که مردم افغانستان به کمک های بشر دوستانه نیاز دارند و اما بدبختانه دشمنان افغانستان با کشتن و حمله به جان کارمندان امداد رسان در افغانستان می خواهند اهداف خود را بر آورده بسازند.

این روزنامه در جای دیگری با اشاره به رخداد ها و افزایش فعالیت های تروریستی در افغانستان، با عنوان برجسته یی دربالای صفحه اول خود نوشته است که در افغانستان گروه وابسته به طاهر یولداش فعالیت می کند.

این روزنامه گفته است که جنگجویان ازبک ، تاجک و چیچینی که در وزیرستان شمالی پاکستان آموزش می بینند وارد افغانستان می شوند و به حملات می پردازند.

 

روزنامه ارمان ملی درمورد فعالیت کمپنی های خصوصی امنیتی مطلبی را به نشر رسانده و خواستار عملکرد درست و قانونی در برابر این کمپنی ها گردیده است.

آرمان درسرمقاله خود نوشته است که رئیس جمهور کرزی درمورد کمپنی های امنیتی اظهارات تندی داشت، اما چرا خود رئیس جمهور اقدام به بستن این کمپنی ها نمی کند.

مقاله نویس گفته است که رئیس جمهور می تواند بر مبنای صلاحیت های که قانون اساسی برای وی تفویض کرده است، به فعالیت این کمپنی ها که همه از آن شکایت دارند، پایان بدهد.

آرمان ملی نیز درمورد تلاشهای صلح در افغانستان توجه کرده و اما پرسیده است که صلح با طالبان صورت می گیرد یا با پاکستان ؟

روزنامه پیشنهاد کرده است که بهتر است اجلاس فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شود و در آن پاکستان به طور جدی تحت فشار قرار گیرد تا از مداخله و بازی های دوگانه در افغانستان دست بردارد.


August 15th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها